Útinapló

Jézus lábnyomában

Izrael mindenkit másképp szólít meg, de mindenkit mélyen megérint. Olyan utazás, amely után az élet nem folytatódhat ugyanúgy. Életre szóló élmény, csupa nagybetűvel.

Szerző: Németh Andrea | Forrás: turizmus.com | 2015. április 7. kedd 12:48 nyomtatás

A rutinos tollforgató is zavarba jön, ha Izrael a téma, mert talán nincs még egy olyan úti cél, amelynek átélése ennyire szubjektív, és megismerése, megítélése ennyire azon múlik, hogy ki mire fogékony, milyen lelkiállapotban van. Ráadásul már a második naptól kezdve kimozdít, elemel a realitások talajáról a megelevenedő történelem, és szinte hasítani lehet a levegőben sűrű eleggyé koncentrálódó valamit, ami kézzel nem fogható, szemmel nem látható, mégis érezhető.

Különösen igaz ez, ha hosszabb időt töltünk el a Szentföldön, és körutazásra indulunk, melyen nekem is szerencsém volt részt venni a legtöbb magyart Izraelbe utaztató MSE Tours jóvoltából.

Ezer és egy ok indokolja az utazást, a program lehet aktív, gasztronómiai, történelmi, üdülő, vagy ezek kombinációja. Ami mindenekelőtt eszünkbe jut, az mégiscsak a vallás. Ám nem kell feltétlenül mélyen hívőnek lenni ahhoz, hogy lenyűgözzön és felkavarjon bennünket a tény: Jézus lábnyomaiban lépkedünk. Akit kicsit is megérintett élete során a keresztény kultúra, nem marad közömbös, sőt!

 

Praktikus információk

Izraelbe az El Al és a Wizz Air közvetlen járatokat közlekedtet, előbbinek a tavalyi nyári szezonban 12, télen pedig 8 járata volt hetente, s idén már március 28-tól napi 2 járatot üzemeltet. A Wizz Air tavaly nyáron 7, télen heti 5 járattal repült Tel-Avivba.

Az utazáshoz legjobb időpont sokak szerint a kora tavasz. Márciusban vagy áprilisban már nem esős és hűvös az időjárás, friss a természet, időnként még a Júdeai-sivatagot is zöld növények és virágmező tarkítja, ugyanakkor még nincs elviselhetetlen tömeg a szent helyeken, ami az év többi szakáról nem feltétlenül mondható el.

A jeruzsálemi óváros zsidó negyede

Bár a biztonsági előírások rettenetesen szigorúak, a nehezén túlesnek az utasok már a budapesti repülőtéren, ahol egyenként elbeszélgetnek velük az utazás céljáról és minden más, látszólag indifferensnek tűnő körülményéről, mint például, hogy hol dolgozik, ki csomagolt be neki, és nem hagyta-e magára bárhol is a bőröndjét. Bár a procedúra nekünk, uniós polgároknak szokatlan és drasztikus, a folyamat gördülékeny és gyors, nem okoz különösebb fennakadást, ahogyan a kinti beléptetés sem.

Megérkezés után pedig ebből a nagy szigorból turistaként már alig érzünk valamit. Persze, néhány intézménybe, múzeumba csak átvilágító kapun keresztül jutunk be, de a fegyveres rendfenntartók jelenléte az utcán szinte természetesnek hat, az emberek pedig mindenütt közvetlenek, kedvesek. Nyugalom van.

A Siratófalnál mindig találunk imádkozókat

Az utazást érdemes úgy időzíteni, hogy péntek délutánra és szombatra ne essen olyan látnivaló, amely a vallási előírásokat pontosan betartó területeken fekszik, például Jeruzsálemben vagy Safedben. Ilyenkor megáll az élet, minden üzlet és intézmény zárva tart, azt utcák elnéptelenednek. A tengerparti városok, mint Haifa vagy Tel-Aviv, ennél kicsivel lazábbak.

A szállodák mindenhol színvonalasak és kényelmesek, viszont ne számítsunk a hagyományos kontinentális reggelire. Általában a hotelekben is a kóser konyha szabályai szerint készítik és szolgálják fel az ételeket, elválasztva a tejes és a húsos összetevőket. A reggeli a tejes, a vacsora a húsos specialitásoké. Ne csodálkozzunk, ha szombaton a lift minden szinten megáll, ez is a zsidó vallásban szombatra előírt pihenőnappal áll összefüggésben.

 

A betlehemi csillagtól a keresztfáig

Jeruzsálem a Tel-Aviv-i repülőtértől csupán háromnegyed órányi autózás a már az Ószövetségben is említett, ma 1-es számú gyorsforgalmi úton. Az első találkozás ideális, ha az Olajfák hegyéről történik, ahonnan rálátni az egész óvárosra. A napjainkban 800 ezres város dombokra épült, ezért mindig jó pár fokkal hűvösebb, mint a tengerparti Tel-Aviv.

Akkó a keresztes lovagok korát idézi

Jeruzsálem kiismerhetetlen, amilyen mindig is volt. Belvárosát négy részre osztotta a vallás, de keresztény, zsidó, muszlim és örmény jól megfér egymás mellett. Sokoldalú, ezerarcú, a harcok és a földrengések miatt évszázadról évszázadra – pontosan 160-165 évente – elpusztult és újjászületett. Ennek ellenére egységes képet mutat a helyben kitermelt kőnek köszönhetően, ami miatt napnyugtakor valóban illik rá a név: Arany Jeruzsálem. A város mai képének kialakításában egyébként nagy szerep jutott egy magyarnak is: Kollek Tamás 33 éven át volt a város polgármestere.

Az ötezer éves város falai mindent láttak. Felkavaró megtenni Jézussal a keresztutat. Ott lenni azokon a helyszíneken, amelyeket a régészek teljes bizonyossággal azonosítottak: ahol Jézust elítélték, ahol a keresztfát a hátára vette, ahol térdre esett, ahol keresztre feszítették, ahol eltemették... Minden stációt pontosan rekonstruáltak, s attól még megrázóbb az élmény, hogy az egykori városfal, mely mentén Jézus elhaladt, napjainkban a nyüzsgő belváros része, két oldalról sok helyütt zajos bazársorral. Sírja fölött bazilikát emeltek, szintén látogatható.

Korábbi idők nagyformátumú alakjait is megidézi Jeruzsálem, így a városalapító Dávid királyt, kinek sírjánál állandóan imádkoznak. Feltárták a Bethesda fürdőt, mely több bibliai történetben szerepel, megtaláljuk az utolsó vacsora helyszínét, illetve éjjel-nappal imádkoznak férfiakat és nők a Siratófalnál, amely a város krisztusi időkből fennmaradt legrégebbi szelete. A fal repedéseiben ma kívánságcédulákat helyeznek el a világ minden tájáról érkező zarándokok, az enyém is odakerült.

Csillag jelzi Betlehemben Jézus születésének helyszínét

A Getsemane kertből és a közeli kilátóhelyről a városra nézve szinte megelevenednek a bibliai történetek, mintha egy 2000 évvel ezelőtt forgatott film kulisszáit látnánk. Hasonló az érzésünk az Angyali üdvözlet templománál Názáretben, ahol meglátjuk, hol élhetett és melyik fürdőbe járhatott Mária, hol állhatott József műhelye egykoron. Miképpen Betlehemben is: a később felépített templom alagsorában megtaláljuk az egykori barlanglakást s a jászol helyét, a közelben pedig a pásztorok mezeje is felkereshető.

 

Az első keresztények

Jeruzsálemtől rövid buszozás csupán a Jordán folyó egykori gázlójánál Betania, az eredeti keresztelőhely. János itt kezdett tanítani, és itt keresztelte meg Jézust is.
A gázló ma határvonal, a túloldal már Jordánia.

Betania, az eredeti keresztelőhely a Jordán folyón

A közeli Holt-tenger 24-25 százalékos sókoncentrátumával érdekes élményt ígér, fürdőzésre még januárban is alkalmas. A világ legalacsonyabb pontja.

Partjaitól nem messze bújik meg a kősivatagban Qumran, a Holt-tengeri tekercsek lelőhelye. Az aszketikus ókori zsidó vallási közösség, az esszénusok lakták. A Bibliánál ezer évvel régebbi tekercsek rögzítik életmódjukat, ők adják a modellt Jézus követői számára is, akik a halála után tanácstalanok voltak. Így szerveződtek az első keresztény közösségek is.

Qumran, a Holt-tengeri tekercsek lelőhelye

 

Ahol életre kel a Biblia

A Holt-tengertől a Jordán völgyé­ben északra haladva másfél órányi buszozással érjük el Galileát és a Genezáreti-tavat, mely Jézus legtöbb bibliai cselekedetének helyszíne. Itt fekszik Kapernaum, ahol hároméves tanítását kezdte, s megtalálták annak a háznak a maradványát is, melyben akkoriban élt.

A Genezáreti-tó látképe a Boldogmondások hegyéről

A közelben magasodik a hegyi beszéd helyszíne, a Boldogmondások hegye is. Ezen a parton pillantották meg tanítványai a názáretit halála után, itt történt a kenyér- és halszaporítás, s a vízen járás. Tiberias pedig arról nevezetes, hogy itt szerkesztették először könyvvé a Talmudot. A tavon ringó sétahajók utasai csendes áhítattal adják át magukat az élménynek.

 

A tengerparton

Innen egy órányira található Haifa, a Földközi-tenger partján. A tengerparton él Izrael lakosságának 70 százaléka, ilyen ütemben növekedve a városok egy-két évtizeden belül összefüggő települést alkotnak. A mai Izrael nagy súlyt fektet az infrastrukturális fejlesztésekre, ezt szükségessé teszi az a 3 millió autó is, amely az ország útjait ellepi. Csúcsidőszakokban a nagyvárosoknál állandóak a dugók.

Ceasarea romjai

A tengerparton gyöngysorszerűen érdemes felfűzni egymás után a keresztes lovagok idejét idéző Akkót, a kis halászfaluból pezsgő nagyvárossá fejlődött Hai­fát, a közelben a Kármel-heggyel, a nagy Heródes által tervezett római kori Ceasareát és Tel-Aviv óvárosát, Yafót, mely ma felkapott művésznegyed.

 

Kézen fogva

Bár általában magam is szeretek saját tempóban és útvonalon, egyénileg felfedezni egy-egy új helyet, Izraelben rendkívül hálás voltam azért, hogy valaki „fogja a kezem", és én felhőtlenül átadhatom magam az élmények befogadásának. Izrael méretei ellenére – csupán egy dunántúlnyi terület –

rengeteg látnivalót tartogat, így a minél teljesebb élmény szempontjából sok múlik a jól összeállított útvonalon és a kísérő személyén. Felemelő érzés ott hallani a bibliai történeteket, ahol azok a Szentírás szerint zajlottak. Útitársaim ezeket rendre felolvasták, és sok más zarándokcsoporthoz hasonlóan gyakorta dalra is fakadtak.

Megosztás:

Hozzászólások

Még nincs hozzászólás. A hozzászóláshoz