Brit kutatók egy új módszert: a brit korsó, azaz a pint kétharmadának megfelelő adagok bevezetését javasolják az alkoholfogyasztás csökkentésére.
A briteknél továbbra is nagy népszerűségnek örvend a pubozás, a munkaidő után népes tömegek gyűlnek össze a vendéglátóhelyek előtt, hogy sörözéssel eresszék ki a fáradt gőzt.
Az alkoholizmus a szigetországban is komoly gondokat okoz, ezért már évek óta keresik annak a lehetőségét, hogyan szorítható vissza a nagyivók (férfiaknál heti 50, nőknél 35 egység, azaz 50 vagy 35 pohár sörnek megfelelő alkoholt megivók) száma. A globális probléma orvoslásának legújabb fejezeteként a brit kutatók emiatt most egy új módszert javasolnak az alkoholfogyasztás csökkentésére.
A brit pubokban a nálunk félliteres korsóként ismert legnagyobb egység a pint (0,568 liter), amely hagyományos adagként évszázadok óta az italok szabványos mértéke az országban.
Azonban egy új, a Cambridge Egyetemen végzett kutatás azt sugallja, hogy a kisebb adagok (kétharmad pint, azaz 0,378 liter) bevezetése segíthetne az alkoholfogyasztás csökkentésében, ezzel javítva a lakosság egészségét.
A kutatók szerint a kisebb adagok bevezetése azért lenne hatékony, mert az emberek gyakran nem a megivott sör mennyisége alapján döntenek, hanem egy adott számú italt fogyasztanak el alkalmanként.
A vizsgálat három négyhetes perióduson keresztül zajlott, először a szokásos módon eladták a pinteket, majd kisebb adagokra váltottak, és végül visszatértek a megszokott rendhez. És, ahogy azt a kutatók előre jelezték, az eladott sör átlagos mennyisége észrevehetően, 10 százalékkal csökkent abban a négy hétben, amikor nem volt elérhető a nagyobb korsó. A tanulmányban szereplő 12 pub átlagosan alig öt korsóval (2,77 liter) kevesebb sört és almabort adott el naponta, amikor a korsópoharakat eltávolították – írja az Index.

Míg a kutatók arra számítottak, hogy az ügyfelek rendkívül ellenségesek lesznek a változással szemben, az érintett helyszínek nagyon kevés panaszról számoltak be. A próbaidőszak alatt eladott bor mennyisége azonban kisebb mértékben, átlagosan 7,2 százalékkal nőtt, de ennek közel a fele étteremként is működő helyszínen volt megfigyelhető.
Több vendéglátóegység tulajdonosa sem fogadta ugyanakkor kitörő örömmel az egyetem ötletét, ugyanis úgy vélik, komoly gazdasági visszaesést tapasztalnának, ha megválnának a jól megszokott pintes korsóktól.
A pubok napi bevétele ugyanis átlagosan 5 százalékkal csökkent a pintek csökkentésének ideje alatt, mivel ennek köszönhetően a vendégek kevesebb sört vásároltak. Bár a kutatók pénzügyi kompenzációt ajánlottak fel a kísérletben részt vevő egységeknek, a legtöbb hely a kísérlet után visszatért a megszokott pintek értékesítéséhez.
Az iparági szervezetek, mint például a CAMRA (Campaign for Real Ale) és a független sörfőzők társasága, azt állítják, hogy a kisebb adagok sokkal inkább otthoni italfogyasztásra ösztönöznék az embereket, mintsem a kevesebb fogyasztásra, ami hosszú távon még tovább csökkentené a pubok forgalmát.
