Újranyitása előtt megnéztük a megújult Operaházat
A Hunyadi László diákpremierjét követően háromnapos ünnepi eseménysorozat kezdődik: a március 12-i gálakoncertnek Plácido Domingo lesz a sztárvendége, míg a 13-i Hunyadi László-előadásnak Miklósa Erika. Március 14-én a Magyar Nemzeti Balett vadonatúj betanulásában Kenneth MacMillan Mayerling című neoklasszikus balettjét mutatják be.
Visszanyerték eredeti színüket és pompájukat a freskók és a díszítőelemek |
Fotó: Városliget Zrt./Palkó György |
A tavasz során várható a Parsifal (április 15.), valamint az Istenek alkonya (május 15.) új bemutatója, s a repertoárdarabok közül visszatér az Operaházba Az árnyék nélküli asszony, a Mefistofele, a Simon Boccanegra, a Porgy és Bess, a Don Carlos, a Figaro lakodalma, az Andrea Chénier, A Nyugat lánya, Az álarcosbál és A varázsfuvola, a Magyar Nemzeti Balett pedig újra a műsorára tűzi Seregi László nagy sikerű, legendás koreográfiájában a Rómeó és Júliát és az Anyegint.Ám a megújult Operaházban az előadásokon kívüli fő „sztár", az igazi nagy attrakció még jó ideig maga az épület lesz, ezt már azon a február eleji bejáráson is érezni lehetett, amelyen – a TUTSZ Szalon meghívására – szerkesztőségünk munkatársa is beleshetett a világhírű intézmény felújításának utolsó fázisaiba.
A különleges helyszínen Zoboki Gábor, a teljes körű rekonstrukcióért felelős építész vezette körbe a társaságot. A szakember érzékeltette a felújítás komplexitását, rendkívüli aprólékosságát és időigényességét, valamint azt, hogy az esztétikai „ráncfelvarrás" mellett fontos szempont volt a ház akusztikai megújulása is. Mindent összevetve a látogató a 140 éves műemlék épület eredeti állapotát kapja vissza, „minden újjászületik a pincétől a padlásig".
Fél évig tartott a Lotz-freskó restaurálása, a csillár felújításán három mester két éven át dolgozott |
Fotó: Városliget Zrt./Palkó György |
A közel hat éven át tartó munkálatok során kiderült, hogy az idővel nem szabad és nem is lehet takarékoskodni az emblematikus Ybl-palota esetében. A pompázatos Lotz-freskó restaurálása például húsz szakember majd fél éves munkája volt, a központi nagy csillár három mester kétéves munkája után születtet újjá, összességében pedig több mint 300 fő dolgozott a felújításon.
S bár hűen követték Ybl eredeti terveit, az Opera mégsem lehet minden részletében azonos a másfélszáz évvel ezelőttivel. Nem tudtak kikerülni például olyan – a 21. század elvárásainak megfelelő – újításokat, mint az épület akadálymentesítése vagy a liftek kialakítása a két menekülő lépcsőházban.
A legfontosabb változás a zenekari árok méretében történik, amit kijjebb hoznak, jobban mondva, Ybl tervei szerint építik most vissza, így ideális helyre kerül a mellvédje, s különböző produkciók igényei szerint tudják majd bővíteni vagy szűkíteni az árok méretét, ráadásul az egyes hangszercsoportok önállóan emelhetők vagy süllyeszthetők lesznek, így – a Müpához hasonlóan – az Opera is hangolható zengőtérrel fog rendelkezni.
A nézőtér befogadóképessége csökken, de most nyeri vissza az eredeti kapacitását, vagyis – ahogy az építész mondja – az Ybl által tervezett 1884-es alapterület volt a szempont.
A hatfős páholyok kényelmesebb, elegánsabb négyfős változattá alakulnak át, kialakítottak akadálymentesen megközelíthető helyeket, valamint a diákságnak olcsó állóhelyeket is.
Zoboki szerint a vájt fülű zenerajongó fiatalok járnak a legjobban, mert a zenei élmény ezeken az állóhelyeken a legtökéletesebb, a kialakított mellvédfalaknak köszönhetően. Az építész, aki gyermekkorától nagy operarajongó, biztos abban, hogy a felújítás után a világhírű intézmény akusztikája is ugyanolyan tökéletes – ha nem tökéletesebb – lesz, mint építése idején.
Ybl Miklós a 19. század vitathatatlanul legnagyobb magyar építésze volt, s az Operaházzal hatalmas örökséget hagyott ránk. Olyan európai léptékű tanúépületről van szó, amelynek aprólékos és alázatos felújításával megmutathatjuk, mire volt képes építészetben és művészetben Magyarország az 1880-as években, mondta Zoboki.
Írásunk eredetileg a Turizmus.com Magazin 2022. márciusi számában jelent meg.