Békefi Veronika az Év Női Menedzsere – interjú

Szerző: Fucskó Hajnalka

Forrás: turizmus.com

2020. március 09. 17:49

A Menedzserek Országos Szövetsége első alkalommal adta át az Év Női Menedzsere Díjat szombaton, amellyel Békefi Veronikának, a N-U-R Travel ügyvezető igazgatójának 2019-es teljesítményét ismerték el.

A 26. alkalommal megrendezett Év Menedzsere Díjátadó Gálának március 7-én a Budapest Marriott Hotel adott otthont, ahol összesen 7 díjat (ld. keretes írásunkat) osztottak ki. Első ízben, de hagyományteremtő céllal a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége (MVÜK Zrt.) – a női vezetők piaci pozíciójának erősítését célul kitűző stratégiai programjának részeként –adta át az Év Női Menedzsere 2019 Különdíjat, amelyet Békefi Veronika, a N-U-R Travel ügyvezető igazgatója vehetett át.

Nem kétséges, hogy az elismerést a Thoma Cook tavaly szeptemberi csődje után nehéz helyzetbe került Neckermann Magyarország megmentésével érdemelt ki Békefi Veronika. Az anyacég leányvállalatai közül szinte egyedül a magyar Neckermannn maradt talpon, sikeresen túlélve a krízist.

„Nagy büszkeséggel tölt el az Év Női Menedzsere Díj elnyerése, amely, bár személy szerint én kaptam, a Neckermann egész kollektívájának az érdeme –nyilatkozta Békefi Veronika a díjátadóhoz kapcsolódó hétfői sajtótájékoztatón lapunknak. – Anyacégünk csődje után minden munkatársam mellszélességgel vette ki részét problémáink megoldásában, ahogyan korábban is mindig, ha nehézségünk támadt, de a tavalyi krízishelyzet mindegyiket felülmúlta, és az új kihívásként jelentkező koronavírus várható következményeinek kezelésére, úgy látom, ismét szükség lesz problémamegoldó képességeinkre. Hogy folytattam a munkát, azt ezért a nagyszerű csapatért tettem elsősorban" – fűzte hozzá.

Alábbiakban a Turizmus.com magazin márciusi számában megjelent interjút olvashatják, amelyet még a koronavírus európai megjelenése előtt készítettünk Békefi Veronikával, akit akkor a Neckermann Magyarország átalakításának és újraépítkezésének részleteiről kérdeztünk.

Békefi Veronika átveszi az Év Női Menedzsere 2019 Díjat Horváth Jánostól, az MVÜK Zrt. tulajdonos vezérigazgatójától

Fotó: Menedzserek Országos Szövetsége

Neckermann a Thomas Cook után: kesztyű nélkül

A brit Thomas Cook szeptember végi csődje cunamiszerűen rántotta magával európai leányvállalatait. Minek tulajdonítható, hogy a cégcsoportból szinte egyedüliként a magyar Neckermann-nak sikerült talpon maradnia?

Békefi Veronika: A Thomas Cooknak megvolt a forgatókönyve stabilitásuk biztosítására, de az – feltehetőleg a befektetői bizalmatlanság miatt – elbukott. Az egész tavalyi szezonban éreztük már a változás szelét, tudtunk a pénzügyi nehézségekről, éppen ezért a magyar leányvállalatnál minden tekintetben óvatosabban jártunk el. A megrendelt szolgáltatás számláját akár közvetlenül is tudtuk rendezni, ezzel mindenfajta akadály elhárult ügyfeleink utazása elől. A Neckermann Magyarország pénzügyi helyzete végig stabil maradt, a szeptemberben zárult üzleti évben 8 százalékkal 17,5 milliárdra emelkedett forgalmunk, 995 millió forint nyereség mellett.

Gyakorlatilag a készpénzre váltott kauciónk, valamint az eredménytartalékunk biztosította számunkra a túlélés lehetőségét.

A szintén fizetésképtelenséget jelentő osztrák anyacégünk felszámolója a cégeladás mellett döntött, így a N-U-R Neckermann-utazás Szolgáltató Kft. közvetlenül, leányvállalata, a charterjáratok szervezésével és értékesítésével foglalkozó Thomas Cook Air Kft. pedig közvetve a Central Médiacsoport befektetőinek tulajdonába került.

Február 10-én kiadott közleményükből ugyanakkor arra lehet következtetni: egy gyors átszervezés után most ön és Szvoboda János, a cég két vezetője lettek a Neckermann Magyarország Cégcsoport tulajdonosai.

Békefi Veronika

Fotó: Bocskai Zsolt

B. V.: A Central Médiacsoport menedzsmentje befektetésének megtérülése mellett, kedvező feltételekkel felajánlotta nekünk a cég megvásárlásának lehetőségét, amivel örömmel éltünk. Az átalakítás során külön cégekbe szerveztük az utazásszervezői és a viszonteladói tevékenységeket: a N-U-R Kft. utazásközvetítőként működik tovább, a Thomas Cook Air Kft. pedig átalakult és NUR Travel Utazás Szolgáltató Kft. néven utazásszervezőként folytatja tevékenységét. Az egyik utolsó lépésként pedig a NUR Travel Kft. megvásárolta a N-U-R Kft. üzletrészeit, így az átszervezés végeredményeként a N-U-R Kft. a NUR Travel Kft. leányvállalata lett.

Ezzel megkaptuk az esélyét annak, hogy az utazási vállalkozó tevékenységet új alapokra helyezve folytathassuk, illetve újraépíthessük. Rendkívül nehéz hónapok vannak mögöttünk, elmondhatatlanul büszke vagyok rá, hogy sikerült talpon maradnunk, megtartani a csapatot, és el tudtuk kerülni a 21 egységből álló irodahálózatunk bezárását.

A Thomas Cook konszern nemcsak a legszélesebb árualapot biztosította a Neckermann számára, de erős piaci pozíciójában eredően a kedvező árakat is. Mit árulnak nemzetközi háttér nélkül, és főleg milyen áron?

B. V.: A Thomas Cook csődjét sokan úgy értelmezik, levágták a kezünket, én inkább azt mondom, lehúzták a kesztyűnket. Elvesztettünk bizonyos kényelmi funkciókat, de cserébe rugalmasságot nyertünk, amely eddig nem adatott meg a konszern kötöttségei miatt.

Azáltal, hogy leváltunk a Thomas Cookról, mind a saját árualapot, mind az informatikai háttér egy részét – ezen belül a foglalási rendszert – újra kellett, kell építenünk. Emiatt, a korábbi gyakorlatunkkal ellentétben, ősz helyett csak december 20-án tudtuk elindítani a 2020-as nyári árualap foglalását.

A nyári kínálat viszonylag késői megjelenése az egyik fő oka a kapacitáscsökkenésnek, mert ésszerű kockázatot kellett vállalnunk, de a megszokott nyaralóprogramok jelentős része most is elérhető: repülővel Bulgária, Törökország, a görög szigetek, valamint Ciprus, Tenerife és Egyiptom. Bizonyos desztinációkat saját charterrel, másokat pedig menetrend szerinti járatokkal fogjuk repülni, többek között a megszokott SmartWings, SunExpress, Wizz Air légitársaságokkal. A nyár kezdetétől egészen ősz közepéig heti több mint 10 járatot indítunk Budapestről, Debrecenből a népszerű nyaralódesztinációkba. Emellett továbbra is kínálunk körutazásokat, hajóutakat és autós utakat is.

Az úti célokban partnereink – akikkel mindig közvetlenül is tartottuk a kapcsolatot – hihetetlenül segítőkésznek mutatkoztak, többnyire megkaptuk a korábbi árakat, ahol árat emeltek, az is mind egy számjegyű maradt, amivel továbbra is versenyképesek maradtunk.

Az Utazási kiállítás ideje alatt külön vásári akciót is hirdettünk utasainknak.

Nem találkoztunk még a 2020-ra szóló nyomtatott katalógusukkal, az Utazás kiállításra időzítik a megjelenését?

B. V.: A vásárra más típusú „megjelenést” időzítünk, hogy az értékesítést ezzel is támogassuk. Ugyanis továbbra is arra törekszünk, hogy a tőlünk megszokott, utasaink körében kedvelt, széles kínálattal álljunk az utazóközönség rendelkezésére. Ezért több nemzetközi utazásszervezővel fogunk a jövőben együttműködni, az egyik ilyen együttműködés gyümölcse a TUI-val való partnerségünk, így a TUI-nál csomagban foglalható utazási ajánlataink tartalmazzák a repülőjegyet, a transzfert és a szállodát.

Hogyan tudják kezelni azt a helyzetet, hogy mindeközben a konkurenseik sem tétlenkedtek, hanem „rárepültek” a Neckermann klasszikus piacaira?

B. V.: A koncepciónk, amelyet már régóta terveztünk megvalósítani, a sokféleségen alapul, és ennek hatalmas lökést adott a Thomas Cook csődje. Célunk, hogy a Neckermann-nál – a bevásárlóközpontok logikája alapján – mindenféle típusú utazási terméket meg lehessen vásárolni a saját szervezésű utak mellett, offline, online és call centeren keresztül egyaránt. Már 2-3 éve ebbe az irányba mozdultunk el, folyamatosan erősítve a viszonteladói értékesítést és a dinamikus csomagolást, hogy képesek legyünk a legszélesebb piaci igényeket is kiszolgálni.

A 2020-as szezon mindazonáltal kétségtelenül az újraépítkezés időszaka, amit az erre az évre vállalt 416 millió forintos vagyoni biztosítékunk csökkentett mértéke is jelez.

Meddig használhatják még a márkanevet, és mi lesz azután? Hiszen a török Anex Tour megvásárolta – több más brand mellett – a Neckermann Reisen márkanevet is a Thomas Cook felszámolójától.

B. V.: A márkanév kapcsán folyamatosan tárgyalásban vagyunk, egyelőre még használhatjuk a Neckermann márkanevet, sőt a neckermann.hu a saját domainünk.

Év Menedzsere Díjátadó Gála 2020 kitüntetettjei

Az Év Menedzsere: Várkonyi Viktor, Nemetschek Csoport Tervezési Divízió, vezérigazgató.
Az Év Fiatal Menedzsere: Ratatics Péter, MOL Magyarország és MOL-csoport Fogyasztói Szolgáltatások Divízió, ügyvezető igazgató.
Az Év Menedzsere Életműdíj: Kürti Sándor, a Kürt Zrt. elnöke, tulajdonosa.
Menedzserek a Társadalomért Különdíj: Czakó Borbála, HBLF elnök, EY stratégiai tanácsadó.
Kék Innovációs különdíj: Ifj.Chikán Attila, vezérigazgató, ALTEO Nyrt.
Az Év Női Menedzsere: Dr. Békefi Veronika, N-U-R Travel, ügyvezető igazgató.
A Jövő Menedzsere: Suppan Márton, a PEAK alapítója, a fintech.hu alapító főszerkesztője.