Madárles, medvehagyma, borkóstoló, szép kilátás – két napig bringáztunk a Balatonnál

Szerző: Joszkin Daniella

Forrás: turizmus.com

2023. április 20. 12:13

Versek, festmények, slágerek sora csodálja a „balatoni nyarat", de a Balaton valójában sokkal több, mint egynyári kaland. A strandoláson és a fesztiválokon túl az év 365 napján hívogat minket, hogy felfedezzük más szemmel is, és nem csak közvetlenül a partját, hanem a környék rejtett kincseit is.

A kerékpáros turizmus térhódítása vitathatatlan a járvány óra, amelynek elsődleges hazai úti célja a Balaton. Immár három kerékpáros szolgáltatóközpont, 50 pihenőhely, több mint 1000 km kitáblázott, kerékpározásra alkalmas út található a tó térségében. Mi is engedtünk a csábításnak, hogy a Nyugat-Balatoni Turisztikai Iroda, a Balaton Bike Tour és a BalatonBike 365 meghívására, kétnapos e-bike túra keretében ízelítőt kapjunk abból, milyen aktív pihenési lehetőséget tartogat a szezon előtt az ébredező nyugat-balatoni régió.

Kis-Balaton – nagy kör

Mi két útvonalat próbáltunk ki a tanulmányút alatt. Az első nap az e-bike-okat egyből „tour" fokozatba kapcsoltuk és a Keszthely – Vörs – Balatonmagyaród – Zalavár – Sármellék – Hévíz útvonalon, gyakorta töltéseken, gátakon tekerve, teljesítettük a közel 70 km-es Kis-Balaton nagykört.

Úton a csapatunk

Fotó: Joszkin Daniella / turizmus.com

Első frissítőpontunkon, Vörs központjában megtudtuk, hogy a kis község több kuriózummal is büszkélkedhet: az ABC egy igazi műalkotást, amit építészmester tervezett, Szent Márton-templomában található Európa legnagyobb beltéri betleheme, valamint évekig az országunkba elsőként érkező gólya, Charlie is a vörsi ABC előtti villanyoszlopot nézte ki magának fészkéül. A helyi kisbolt melletti Fröccsteraszon kapható burgonyás-sajtos-tejfölös lángosnak pedig nincs párja a környéken.

Vörs központjában érdemes megpihenni egy fröccsre

Fotó: Joszkin Daniella / turizmus.com

A Kápolnapusztai Bivalyrezervátumban ugyan bivalyokat most nem láttunk, valahol a távolban jóllakottan pihentek, de a nemrég született, cuki kisgidákat sikerült lencsevégre kapni.

Kecskecsalád a Kápolnapusztai Bivalyrezervátumban

Továbbtekerve, a Kányavári-szigetre mindenképp érdemes behajtani, az oda vezető íves fahíd az ébredező, zöldellő természetben önmagában is felér egy attrakcióval. A szigeten található tanösvény egész évben látogatható, ideális családi kirándulópont.

A látványos fahídon túl vár a Kányavári-sziget

Fotó: Joszkin Daniella / turizmus.com

Zalavár felé haladva a következő látnivaló a Zala folyót szabályzó zsilip és a körülötte található mesterséges tavacskák, bennük kialakított hallépcsővel. Az egyik tó mellett akácfa rönkökből álló madárvárta, vagyis kisebb madármegfigyelő kunyhók állnak.

Zalavári madárvárták

Szabadtéri ebédünket a Kis-Balaton Ház parkjában fogyasztottuk el. A ház maga interaktív látogatóközpontként üzemel, ahol bepillantást nyerhetünk a Kis-Balaton múltjába, jelenébe és jövőjébe. Látványos installációk, diorámák, régészeti leletek mutatják be a térség történelmét, földrajzi sajátosságait és élővilágát. A ház mellett áll a Makovecz Imre által tervezett Millenniumi Emlékmű, az épület különlegessége a belsejében található Életfa alkotás. A fa levelei Zala megye településneveit viselik.

Millenniumi Emlékmű a Kis-Balaton Ház parkjában

Fotó: Joszkin Daniella / turizmus.com

Túránk utolsó szakaszát, Sármellék és Alsópáhok településeken át, már nagy tempóval tettük meg Hévízig, ahol jól megérdemelt kávéval és fagyival zártuk a napot. A tó vizétől ugyan eltávolodtunk, de helyette megkaptuk a térség természetközeli, autentikus világát. Ez az útvonal, leginkább a hosszúsága miatt, ugyan nem számít könnyűnek, de a látnivalók és az élmény miatt minden egyes kilométerét és percét megérte. A túráról a BalatonBike365 oldalán részletes leírás található.

Bakonyi erdők és panorámaút

Kirándulásunk második napján, a keszthelyi BalatonBike 365 Port kerékpáros központ hivatalos megnyitója után, már nagyobb létszámban, csapatokra osztva indultunk a napi túrára.

A keszthelyi BalatonBike 365 Port kerékpáros központ a megnyitó napján

Fotó: Joszkin Daniella / turizmus.com

A gyakorlott, sportos résztvevők a Keszthelyi-hegység erdei útjain terepbiciklizhettek, mi azonban a könnyebb szakaszt, a 43 km hosszú Bakonyerdő és panoráma kört választottuk, miután az előző napi közel 70 km-t még rendesen éreztük a lábunkban.

A Bakonyerdő kör valóban egy laza, ugyanakkor nagyon változatos, minden korosztály számára egyaránt teljesíthető útvonal. Városi macskaköves utakon, medvehagymával borított erdei dombok mentén, aszfaltos és terepszakaszokon egyaránt tekerhetünk.

Pihenő a Medvehagyma tanösvénynél a Bakonyerdőben

Fotó: Joszkin Daniella / turizmus.com

Elhaladtunk a keszhelyi Festetics-kastély mellett, majd rátértünk a bringaútra, felkapaszkodtunk az enyhén emelkedő erdei dombokra, hogy utána élvezhessük a megállás nélkül gurulást vissza a lejtőkön. Menet közben több pihenőpont is van, a kör utolsó szakaszának egyike a balatongyöröki Szépkilátó, ahonnan teljes panoráma nyílik a Tapolcai-medence tanúhegyeire.

Ilyen látvány tárul elénk a balatongyöröki Szépkilátóból

Késői ebédünket a Festetics-család hajdani borospincéjében, a Vonyarcvashegyen található Helikon Tavernában fogyaszthattuk el, amiért előbb még le kellett győzni az utolsó kihívást, egy rövid, de annál meredekebb szakaszt. A műemlék jellegét megőrző, rekonstruált épület ma látványpinceként és múzeumként üzemel, ahol bepillantást nyerhetünk a szőlőtermesztés, borkészítés és gasztrokultúra múltjába.

Az épülethez tartozik a Bíró Lajos sztárséf szakmai közreműködésével üzemelő, gourmet konyhát vivő Bock Bisztró is, ahol egy nagyobb csoportok befogadására alkalmas különterem és széles panorámaterasz áll a vendégek rendelkezésére. A mi jutalmunk a Festetics-menü egyik ínyencsége, a salátakrémleves, valamint szarvas barnamártással és csokoládé mousse volt. Ottjártunkor borkóstoló esemény is zajlott, így a helyi borászok legfrissebb nedűinek kóstolásával koronáztuk meg a napot.

Kilátás a Helikon Taverna teraszáról

Fotó: Joszkin Daniella / turizmus.com

A túrát a tó partján vezető Balatoni Bringkörön zártuk. A keszthelyi kerékpáros központ Vonyarcvashegyről félórás könnyed tekeréssel elérhető, ami az ebéd után kimondottan jólesik levezetésként. Sajnos a közeli, csupán 10 perces bringázásra lévő gyenesdiási fagyizóba már nem jutottunk el, mert indult a vonatunk, de a helyiek mindenkinek szívből ajánlják a felkeresését.

A Balatoni Bringakörön búcsúztunk el a Balatontól

Egy kétnapos balatoni kerékpártúrára elég egy kis hátizsákkal érkezni, hiszen helyben minden adott: a természet, bérelhető eszköz, kijelölt útvonalak, profi segédkezés. Hétvégi kikapcsolódásként és közösségépítő programnak egyaránt tökéletesek a Balaton Bike Tour szervezett, online foglalható túrái. Az egyes kerékpárpontok a vasútállomásoktól nem messze találhatók, így érdemes vonattal érkezni, amivel máris tettünk valamit környezetünk kíméléséért. A BalatonBike365 oldalán pedig nem csak felfedezhetjük, hanem meg is tervezhetjük a kedvünk szerinti útvonalakat, tippeket kapunk ikonikus helyek, természeti látnivalók felkeresésére.