TOP50 – Váradi József: A légiipar alábecsülte a Covid utáni fellendülés sebességét

Szerző: Nagy Károly

Forrás: turizmus.com

2023. február 28. 16:43

Kilencedszer mutatja be a Turizmus.com TOP50-es kiadványa a magyar turizmus meghatározó szereplőit. A Wizz Air vezérigazgatója mind a kilenc kötetben szerepelt.

Kiadványunk idei újítása, hogy tevékenységi kategóriánként csoportosítottuk az ágazat szereplőit. A befektetők és a szállodapiaci szereplők után most az utaztatókat vesszük sorra – a szerk.

Váradi József azzal kezdi visszatekintését, hogy az orosz–ukrán háború kirobbanása és négy repülőgépük Ukrajnában ragadása mekkora kihívásokat okozott a légitársaságnak. „2022 elején már épp kezdtük látni a fényt az alagút végén, a Covid-járvány csillapodni látszott, de azt nem gondoltuk, hogy lesz egy másik vonat, ami szembejön. A háború felforgatta a működésünket, és ismét új helyzetet teremtett. Időbe telt, mire megtaláltuk, miként tudunk megfelelően reagálni a kialakult helyzetre. Szeptemberben egy repülőgépünk sikeresen visszatért Lvivből, és újra szolgálatba állt. A másik három is sértetlen, de alaposabb karbantartást igényelnek, mielőtt újra használhatók lesznek. A kapcsolataink folyamatosan figyelik őket a helyszínen, Kijevben” – beszél az év egyik legnehezebb próbatételéről Váradi József.

Az orosz és az ukrán piac kiesése miatti problémákat mára már megoldották. „Miután kiderült, hogy nem fogunk tudni Ukrajnából és Oroszországból repülni, azonnal átcsoportosítottuk az erőforrásainkat. Hasznunkra vált a szélesebb hálózat működtetése, ami lehetővé tette a kapacitás gyorsabb helyreállítását” – mutat rá.

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója

Fotó: Wizz Air

„Az elmúlt két és fél év valószínűleg a legnagyobb kihívást jelentő időszak volt a légi közlekedési ágazat számára globálisan. A Covid-időszakból jól jöttünk ki, és megerősítettük az üzletünket. Új piacokba és új repülőgépekbe fektettünk be. A járvány kitörése óta ötven géppel bővítettük a repülőgépflottánkat. Nagyon büszkék vagyunk erre az agilis fejlesztésre.”A szakember kitér arra is, hogy nemcsak a biztonság csökkenésében látják az orosz–ukrán háború európai hatásait. „Ez az infláción és a közelgő energiaválságon keresztül hat a fogyasztókra, ennek ellenére rugalmasak maradunk, pozitívan állunk a jövőhöz. A mobilitás továbbra is az egyik legfontosabb emberi szükséglet lesz, 2022 nyara mégis sokkal nehezebb volt, mint amire számítottunk. Az iparág alábecsülte a Covid utáni fellendülés sebességét, a teljes ellátási lánc megszakadt, ami elkerülhetetlenül járatok törléséhez vezetett. Előzetesen befektettünk a flottaépítésbe, valamint emberek felvételébe és kiképzésébe, tehát a Wizz Airnél nem volt létszámhiány. De nem volt elég légiirányító, nem volt elég földi személyzet a repülőtereken, így kénytelenek voltunk járatokat törölni, hosszú késéseket elszenvedni, ami természetesen az utasainkra is hatással volt.”

Váradi József büszke rá, hogy a Wizz Air a leggyorsabban növekvő légitársaság Európában. Volumene, kapacitása és utasainak száma 35 százalékkal nagyobb, mint a Covid előtt. A 2022-es év végére 175 repülőgépre bővítették flottájukat, és négy kulcsfontosságú stratégiai piacon jelentős befektetéseket indítottak el.„Vásároltunk egy slot portfóliót a londoni Gatwickben, ahol öt gépből álló bázist építettünk, emellett beléptünk Olaszországba, ahol már több mint húsz repülőgépünk van. Közben Albániában mára már tíz repülőgépes piacot építettünk, valamint megnyitottuk abu-dzabi bázisunkat, a Go East terjeszkedés sarokkövét.

A Wizz Air hosszú távra rendezkedett be Magyarországon, de facto magyar nemzeti légitársaság vagyunk, és folyamatosan növeljük befektetésinket az országban” – emeli ki a szakember.

(Az írás „A turizmus 50 fontos szereplője & TOP 10 polgármester és fiatal 2022” című kiadványban jelent meg.)