Fenséges csúcsok, robajló vízesések, forró szaunák – ilyen az élet napos oldala a Tátrában

Szerző: Pintér Tünde

Forrás: turizmus.com

2024. június 11. 08:46

Az idén a szokásosnál korábban, már június 1-én megkezdődött a szezon a Magas-Tátrában. Egy tanulmányút során mi is belekóstoltunk a tökéletes kombinációba, amit a világ legkisebb magashegysége az aktív élmények és a hedonista örömök kedvelőinek kínál.

Felszabadult ünnepség keretében, rövid koncerttel és örömtánccal nyílt meg az idei nyári szezon a Magas-Tátrában június 2-án Tátralomicon (Tatranská Lomnica). Az esemény tiszteletére a villamosvasút vonalán üzembe állt két történelmi villamos, az 1969-től közlekedő Trojča, valamint a több mint 100 éves, Ganz gyártású Kométa, hogy a tátrai nyaralás több évtizedes tradícióira emlékeztetve szállítsák a helyszínre a vendégeket.

A villamosvasúttal fenntartható módon utazhatunk a kirándulóhelyek között

Fotó: turizmus.com

A különleges élménynek mi is részesei lehettünk, ugyanis a Szlovák Turisztikai Képviselet a magyar „küldöttség" részeként szerkesztőségünket is meginvitálta az ünnepségre, majd a hamisítatlan tátrai kalandokba is belekóstolhattunk.

Feltöltődés testnek, léleknek

A türelmetlen turisták számára nagy öröm, hogy a korai szezonkezdetnek köszönhetően a kirándulási helyszínek és a hozzájuk vezető túraösvények a megszokottnál hosszabb időszakban lesznek elérhetők – hangsúlyozta vendéglátónk, Soňa Jelínková, a Slovakia Travel budapesti képviselet-vezetője. Az időjárás újabban már júniusban is ideális a  kirándulásokhoz, júliusban és augusztusban pedig kifejezetten jóleső a hűvös hegyek közé menekülni a nagyvárosok forrósága elől.

Úton a Rainer-kunyhó felé

Fotó: turizmus.com

Unatkozni a világ legkisebb magashegységében biztosan nem fogunk, hiszen a fenséges csúcsokat és köztük meghúzódó üde völgyeket több mint 600 kilométernyi jelölt turistaösvényen és több mint 300 kilométernyi kerékpárúton lehet felfedezni. A jelölt útvonalak mennyisége az idei évben is bővült. Tizenkét csúcsot – köztük a 2655 méter magas Gerlachfalvy-csúcsot – csak hegyi vezető kíséretében lehet meghódítani, a többire a kellő edzettség és rutin birtokában magunk is feljuthatunk.

Tarajka (Hrebienok) számos turistaösvény kiindulópontja

A fenséges, 2500 méter fölé magasodó hegyormok ellenére a tavaly látogatóik millióit fogadó Magas-Tátra nem csak a rutinos túrázók terepe, a népszerű kirándulási helyszínek felvonókkal is megközelíthetők. A megnyitót követően csapatunk a pazar kilátást nyújtó, üvegtetejű siklóvasúttal jutott fel Ótátrafüredről Tarajkára (Hrebienok), mely remek önkiszolgáló éttermet kínál és számos turistaösvény kiindulópontja. A ragyogó napsütés csábításának engedve későbbre halasztottuk az ebédet, és a bűbájos Rainer-kunyhó felé vettük az irányt. A Magas-Tátra legrégibb, 1863-ban épített menedékháza a felújítása óta büfével szolgálja és számos sherpa emlékkel várja a kirándulókat.

Túra a Tarpataki-vízesések mellett

Fotó: turizmus.com

Akár bő félórás sétával eljuthatunk ide, hogy időjárástól függően forró csokoládéval, vagy hideg sörrel a kezünkben csodáljuk az ég felé törő ormokat, a gyakorlatban azonban ennél jóval hosszabb menetidővel kell számolni, az útvonal ugyanis a Tarpataki-vízesések mellett vezet. A sziklák között nagy robajjal lezúduló víztömeg lépten-nyomon megállásra késztet, szépsége nehezen engedi tovább a látogatót.

Tarpataki-vízesések

Másnap szintén kényelmesen, két kabinos lifttel jutottunk fel  az ég színét visszatükröző, kristálytiszta vizű Kőpataki-tóhoz, melynek partján itt-ott még júniusban is hógolyóztak a kiránduló gyerekek. A tótól kétszemélyes ülőlift visz a Lomnici-nyeregbe, ahonnan kényelmes sétával elérhető a csodás panorámát kínáló Nagy-Lomnici-torony. Az ikonikus, piros függőkabinos kötélpálya pedig egyenesen a méltóságteljes Lomnici-csúcsra repíti utasait. Mi ezúttal gyalog kapaszkodtunk magasabbra, hogy a hatalmas kőtömbökön napozva élvezzük a simogató napsütést és az elénk táruló fenséges panorámát.

Kabinos liftekkel juthatunk fel a Kőpataki-tóhoz

Fotó: turizmus.com

A közel 2000 méteres tengerszint feletti magasságban megkezdett hedonizmust a csapat bázisául szolgáló Hotel Horizontban folytattuk. A modern wellness-szálloda gazdag lehetőségek tárházát kínálja a lazításra: finn- és infraszauna, gőzkabin, sószoba, élmény- és merülőmedence, pihenőszoba alkotja a kínálatot, amit thai masszázs és a tetőn kialakított, pazar VIP Sky Lounge tesz teljessé szaunával, szabad ég alatti jacuzzival, napozóterasszal, és pazar panorámával a Lomnici-csúcsra.

Kutyások, figyelem!

A Tátrai Nemzeti Park (TANAP) az idei évben módosította a látogatási rendet, korlátozták például a kutyákkal való mozgást. A www.tanap.sk honlapon közzétett térképen pontosan látható, házi kedvenceikkel merre kirándulhatunk.

A tátrai útlevélnek is nevezett, 3 és 7 napos verziókban elérhető Tatry Carddal szabad menetjegyként szolgál a tátrai villamosvasútra és többféle kedvezményt nyújt tulajdonosainak.

Aktív élmények, hedonista örömök

Fotó: turizmus.com

Indulás előtt ne felejtsünk el utána nézni a programoknak sem, június 22. és szeptember 1. között zajlanak a Tátrai Kulturális Nyár eseményei. A közkedvelt Medvenapok július 27-28-án várja a családokat Tarajkán.

Akkor se keseredjünk el, ha előzőleg nem tájékozódtunk, a Csorba-tónál új turisztikai információs központ nyílt június elején a vasútállomás épületében.

Szomszédolás Liptószentmáriában

A Liptói-tengernek is nevezett  Szentmáriai-víztározó Szlovákia legnagyobb víztározója. A néhány ponton 45 méteres vízmélységgel rendelkező tározó keletkezésének történetét sétahajózás közben ismertük meg: építésekor, 1965-75 között tervezetten több települést elárasztottak. A Magas-Tátrából hazafelé, főleg a forró nyári hónapokban érdemes itt egy megállót tenni, hiszen a 22 négyzetkilométer kiterjedésű, hegyvonulatok ölelésében fekvő tó a hajókázáson túl is többféle lehetőséget kínál a vízi sportokra.

A Szentmáriai-víztározó Szlovákia legnagyobb víztározója

Fotó: turizmus.com

A Liptói-régió népszerű és kedvelt nyaralóhely. A régió által kínált élmények iránti érdeklődés évről-évre növekszik, sok a kulturális látnivaló, kiválóak a lehetőségek a túrázásra és a kerékpározásra - tudtuk meg.

Vízi élmények mindenkinek

A négynapos szlovákiai tanulmányutat Poprádban élményfürdőzéssel kezdtük és azzal is zártuk Besenyőfalun (Bešeňova), a Magas-Tátra környékén ugyanis több vízi park található.

Az idei évben 20. születésnapját ünneplő Aquacity Poprad 13 különböző hőmérsékletű kültéri és beltéri medencét kínál, számos csúszdát és összesen több mint 350 vízi attrakciót. Miközben a környezettudatos működésre nagy hangsúlyt fektető létesítmény a méretét és a szolgáltatásait tekintetében egyaránt lenyűgöző, minket elsősorban a sejtelmes hangulatú Fire & Water Wellness & Spa ragadott magával. Nem véletlenül: ez Szlovákia legnagyobb 2 szintes wellness és spa központja, egyedülálló szolgáltatások széles skálájával, a számos izzasztókabin, a relaxációs medence és a szerelmi öböl mellett -7-14˚C fokos jégbarlanggal.

Az Aquacity Poprad 13 különböző hőmérsékletű kültéri és beltéri medencét és számos csúszdát kínál

Fotó: AquaCity Poprad / Facebook

Utazásunk utolsó állomásán, a 6000 fős kapacitású Water Park Bešeňovában döbbentünk rá, hogy minden valószínűség szerint itt, Besenyőfalun található Szlovákia legnagyobb, 120 férőhelyes finn szaunája (sőt, szaunatemploma) és az egyik legprofibb szaunamestere. A több szálláshelyet (egy háromcsillagos és két négycsillagos szállodát) magában foglaló létesítmény mérete szintén lenyűgöző, összesen 9 medencét (köztük egy hullámmedencét), rengeteg csúszdát lehet itt élvezni, a Harmonia Wellness & Spa-ban naponta többször tartanak szaunaszeánszokat.

A tanulmányúton a Szlovák Turisztikai Képviselet meghívására vettünk részt.