Felriasztott vadak, kerékpáros hullámvasút és több titkos kilátópont – avagy a KK400 az új Balaton-kerülés

Szerző: Pintér Tünde

Forrás: turizmus.com

2024. május 03. 13:22

Akácillatú mezőkön és árnyékos erdőkben tekertünk, felriasztottunk szarvast, siklót, vaddisznót, csodáltuk a megunhatatlan panorámát és a földúton történő kerékpáros „hullámvasutazást" is kipróbáltuk a BalatonBike365 által szervezett tanulmányúton. Mert a déli part se nem lapos, se nem unalmas.

Nem ez volt az egyetlen felismerés, melyre a hibátlan tavaszi időben teljesített túra során rádöbbentünk. A nap végén igazat adtunk Sztojanovits Kristófnak, a VisitBalaton365 marketingvezetőjének, aki már az indulás előtt, az Alirét Vadászházban elköltött reggeli közben leszögezte: a Balatont körülölelő kerékpárút mellett is vannak olyan útvonalak a tó körül, amelyeken – kalandot, változatosságot és kihívást keresve – felkészültség nélkül is végig lehet menni.

Biztos, ami biztos, indulás előtt a 30 kilométeres túrára készülve az erdő mélyén fekvő Alirét vadászházban alaposan feltöltöttük magunkat energiával. Megkóstoltuk a háziak által főzött, zamatos lekvárokat, a saját gímszarvassonkát, mangalicakolbászt, joghurtot, a házi tojásból készített rántottát, a földből frissen kihúzott retket. A konyhán – melynek specialitásai a vadételek – az őstermelőktől származó alapanyagok beszerzésére törekednek, és amit lehet, saját maguk állítanak elő.

Alirét vadászház

Fotó: Vanik Zoltán / VisitBalaton365 Nkft.

Falatozás közben a szálláshelyet üzemeltető Csernela Gábortól megtudtuk: az épület 2019-ben teljes felújításon esett át, azóta a vadászok mellett a turisták is élvezhetik az egész évben nyitva tartó, 6 szobában 12 fő elszállásolására alkalmas ház szolgáltatásait. Előzetes bejelentkezés alapján csoportokat és kisebb asztaltársaságokat is szívesen fogadnak. Természetesen van lehetőség e-bike-ok bérlésére, éjszakai tárolására, hamarosan a lakóautó-pihenőjük is elkészül.

Egy bringás napba ennyi minden belefér

A pazar reggelit követően elbúcsúztunk az idilli kerti tóval is rendelkező vadászháztól, felcsatoltuk a sisakokat és felpattantunk az előzetesen magasságunkhoz igazított, elektromos mountainbike-okra. Hogy a ház körüli erdők vadászat szempontjából nagyon értékesek, azt hamarosan saját szemünkkel tapasztalhattuk, a hűvös erdőben kerekezve csapatunk szarvast és vaddisznót is felriasztott, de fürgén eliszkoló siklót és kíváncsi vadnyulat is láttunk a túra egy későbbi szakaszán.

„A három éve indult BalatonBike365 projekt keretében összesen 1000 (a tavat körbefutó, nagyságrendileg 200 kilométernyi bringakör mellett további 800) kilométernyi bringautat jelöltünk ki és 70 tematikus útvonalat állítottunk össze. Ezek olyan látványosságokhoz vezetnek, mint a keszthelyi Festetics-kastély vagy az ún. ságvári Képes-fa" – mesélte a csapatnak a zarándokhelyként ismert, több mint 300 éves tölgyfa előtt tartott megállónknál Sztojanovits Kristóf. A szakember a kényelmes tempóban teljesített és élménydús kirándulás közben az útba eső látnivalókról és a BalatonBike365 projektről is lelkesen mesélt.

A ságvári Képes-fa

Fotó: Vanik Zoltán / VisitBalaton365 Nkft.

A következő helyszínen irányjelző tábla és a BB365 új terméke, a KalandKör400 weboldalára mutató QR-kód állította meg az elektromos túrakerékpárokkal gyorsan barátságot kötő csapatunkat. A tó háttérországában kijelölt KalandKör400 – vagyis a KK400 – több kihívást és élményt ad, mint a tó körül futó kistestvére – tudtuk meg a kötelező selfie-k elkészítése közben. A 400 kilométeres túra szintén teljesen megkerüli a tavat, de nem hagyományos kerékpárúton, hanem könnyebb és nehezebb terepszakaszokon, a Balaton-felvidéki, zalai vagy somogyi utakon vezet, útba ejtve várromokat, csendes falvakat, kevesek által ismert kilátópontokat.

A Balaton háttérországában kijelölt KalandKör400 több kihívást és élményt ad, mint a tó körül futó kistestvére

Fotó: Vanik Zoltán / VisitBalaton365 Nkft.

Az útvonalon egységes jelrendszer vezet végig, a túrákon a BB365 app segítségével is navigálhatunk.

A BB365 térképeinek egyikét mi is hosszasan böngésztük egyik pihenőnk során a rally-versenyző emlékművének a közelében. Tovább haladva, kis idő múlva furcsa, szabályos „aszfalthibához" érkeztünk, mely valójában egyike volt az 5 fix beépített forgalomszámlálónak. A Balaton körül 2022 szeptembere óta immár öt állandó helyszínen kerül sor forgalom számlálására. A forgalomszámlálók közül kettő a Balatoni bringakör helyszínein végez mérést (Örvényesen és Balatonszárszón), míg a BB365 projektben telepített három mérőműszer (Gyenesdiás, Szántódpuszta és Sajkod) a parttól eltávolodva található helyszíneken, egy-egy BB365 túraútvonal mentén méri az arra kerékpározók számát.

A BalatonBike365 számokban

5 kerékpáros központ teljes körű szolgáltatással, bérelhető, felsőkategóriás hagyományos és e-bike-kínálattal (Balatonfüred, Keszthely, Balatonföldvár, Badacsony, Kapolcs)
1000+ km bringázható útvonal
70+ tematikus kitáblázott kerékpáros útvonal
99 kerékpáros információs térképtábla
22 új fedett kerékpáros pihenő
30 kerékpáros szervizoszlop
Kerékpárosbarát szolgáltatói hálózat több száz szolgáltatóval és attrakcióval
Balatonbike365.hu 7 nyelvű weboldal és BB365 applikáció navigálással

Szántódpusztánál 2023-ban például 13 735, az idei év első négy hónapjában pedig már 3525 áthaladást mértek. (Balatonszárszón 2023-ban 163 128, 2024 1-4. hónapjában 14 857 volt ugyanez a szám.)

Csapatunk lelkesedését a számadatok sem vetették vissza, tovább haladva lelkesen vetettük bele magunkat a „hullámvasutazásba", vagyis a löszös lejtőkön való ereszkedésbe és kapaszkodásba.

A BB365 kerékpáros központokban hagyományos biciklik napi 4-5000, e-bike-ok napi 14 000 forinttól bérelhetők

Fotó: Vanik Zoltán / VisitBalaton365 Nkft.

Az útnak ezen a szakaszán kötöttünk életre szóló barátságot az e-bike-okkal, ugyanis, ha megfelelő sebességbe kapcsoltuk kerékpárjainkat és ügyesen adagoltuk a rásegítést, valóban könnyedén feltekertünk a legmeredekebb emelkedőkön is, ami, lássuk be, óriási élmény a kocakerékpárosok számára!

A Balatont körülölelő kerékpárút mellett is vannak olyan útvonalak a tó körül, amelyek felkészültség nélkül teljesíthetők

Szántódot elhagyva a Szigligeti vártól egészen Balatonfüredig vezető, pazar panorámát élvezve koccintottunk a Balaton borával, majd egészen a több BB365 útvonal által érintett Kőröshegyi völgyhídig tekertünk, ahol különleges meglepetésben volt részünk.

A karcsú formája miatt szakmai körökben „a csaj"-nak becézett híd lábánál ugyanis Hanák Tímea, Európa első és egyetlen női hídmestere fogadott minket. A szakember nem csak a hídmester napi feladatairól mesélt, azt is tőle tudtuk meg, hogy a 16 pilléres híd építési és szerelési technológiája egyedülálló, és az is különleges, hogy az objektumot mindössze három év alatt felépítették. Adatai lenyűgözőek: hossza 1872 méter, legnagyobb magassága 88 méter. A lefúrt cölöpök összhossza 19 kilométer, az összes beton mintegy 120 ezer köbmétert tesz ki, a legsúlyosabb elem (melyet 80 méteres magasságba emeltek) 650 tonna.

A több BB365 útvonal által érintett Kőröshegyi völgyhídnál különleges meglepetésben volt részünk

Fotó: Vanik Zoltán / VisitBalaton365 Nkft.

A rövid továbbképzés után következett a kirándulás legérdekesebb kalandja: kitárult előttünk a pillér lábánál lévő ajtó és a tartóoszlop belsejében vezető fém lépcsőn felkapaszkodhattunk a pillér legtetejére, mintegy 80 méteres magasságba, hogy aztán az élménytől megszédülten ereszkedjünk Balatonföldvár felé. (A nem mindennapi élményre kapacitás híján sajnos csoportok számára is csak alkalomszerűen nyílik lehetőség.)

Csak néhány kattintásra van tőlünk a bringás élmény

A 30 kilométeres táv végigtekerése és a sok élmény után fáradtan búcsúztunk hűséges kerékpárjainktól a Balatonföldváron lévő kerékpáros központban, hogy a balatonszemesi Kistücsök Étteremben elköltött kései ebéddel tegyük fel az az i-re a pontot. Biztos vagyok benne, hogy az üde spenótkrémleves, a zöldséges nyúlragu és a mennyei madártej kanalazása közben sokunknak a következő bringás kiránduláson jártak a gondolatai. Az élmény karnyújtásnyira van tőlünk, hiszen a BB365 kerékpáros központokban hagyományos biciklik napi 4-5000, e-bike-ok napi 14 000 forinttól bérelhetők, és a kiválasztott járgányt vagy a számunkra tetsző, vezetett túrát otthonunkból is kényelmesen lefoglalhatjuk a BB365 oldalán.

A tanulmányúton a VisitBalaton365 Nkft. meghívására vettünk részt.