Két keréken Munkácsytól a Wenckheimekig, a csabai kolbásztól a brindzás haluskáig

Szerző: Pintér Tünde

Forrás: turizmus.com

2024. május 24. 11:41

Mint a régen látott, kedves rokonoknál, olyan őszinte és szívből jövő vendéglátást élvezhettünk azon a békéscsabai tanulmányúton, melyet a környék kerékpárosbarát lehetőségeinek bemutatására szervezett a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (Maketusz) és a Békéscsabai Turisztikai Egyesület.

Amikor a meghívóban olvastam, hogy a csapat bázisaként szolgáló Arcanum Hotel 30 darab cruiser kerékpárt biztosít díjmentesen a szállóvendégeknek, sejtettem, hogy Békéscsaba lesz az én terepem, ahol különösebb erőfeszítés nélkül, kényelmesen tekerve, szememet a környező szépségeken legeltetve fedezhetem fel a környéket. Meg is kaptam, amire vágytam, hiszen érkezést követően egyből kiválasztottuk a méretünknek megfelelő, kosárkás, váltó nélküli kerékpárokat, hogy az előttünk álló két napban szinte csak enni, inni és aludni szálljunk le a kényelmes nyeregből.

Folyamatos a kerékpáros turizmus fejlesztése

Mielőtt nekivágtunk a kalandnak, Opauszki Zoltán, a Békéscsabai Turisztikai Egyesület elnöke, Békéscsaba önkormányzati képviselője röviden összefoglalta számunkra, merre halad a város a kerékpáros turizmus fejlesztésében.

"Békéscsaba az elmúlt 15 évben sok pénzt és energiát áldozott a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére, a 15 kilométernyi kerékpárút 105 kilométeres hálózattá nőtte ki magát" – mesélte. Ennek legismertebb szakasza az Alföld egyik legromantikusabb szegletét bejáró, kastélyok, kastélyromok, tavak, parkok mellett elhaladó Wenckheim kerékpárút, amelyet 2023-ban az Év kerékpárútjának választottak, s mely elsősorban nem a teljesítménytúrázókat, hanem a családos vendégeket szólítja meg.

Kastélyromok, tavak, parkok és az Élővíz-csatorna mellett vezet a Wenckheim kerékpárút

Fotó: turizmus.com

Békéscsabán azonban nemcsak a turisták, a helyiek is előszeretettel pattannak nyeregbe, sőt, ahogy láttuk, a szerelmes párok, egymás kezét fogva, szintén kerékpáron andalognak.

„A városunk szívében vezető Andrássy út forgalma alapján Magyarország kerékpáros főutcája lett, a vasútállomásunk előtt pedig annyi a bicikli, mintha Vietnámban lennénk" – magyarázta az elnök, miért törekednek arra, hogy a jelenleg is zajló, 12 helyszínt érintő fejlesztések a helyiek és az ide látogatók érdekeit egyaránt szolgálják.

Attrakcióról attrakcióig, két keréken

A bevezető után kerékpárra pattanva már nem csodálkoztunk azon, hogy a város összes attrakciójához biztonságosan eljuthatunk két keréken, mindannyiunkat meglepett azonban az a türelem és figyelem, amit az autósok a bringások felé tanúsítanak.

„Az autósok itt nem állnak hadban a bringásokkal, mint a fővárosban. Csaba a mi kis mini-Amszterdamunk" – erősítette meg tapasztalatunkat Kotroczó Henrietta, a Tourinform Békéscsaba irodavezetője, aki a két nap során lelkes idegenvezetőként kísérte a csapatot.

Nem ez volt ez egyetlen meglepetés, amit a város okozott. Más, először ide látogató turistához hasonlóan mi is meglepve tapasztaltuk, mennyire zöld, békés és vendégszerető Békéscsaba. Utóbbi kettőt léptem-nyomon, előbbit pedig a csabai kolbász készítésének hagyományait őrző, a Csabai Kolbászfesztivál helyszínét adó és számos egységet (étterem, kolbászudvar, húsbolt, rendezvénycsarnok, fogadóépület) magában foglaló Csaba Park 14 méter magas kilátójába felkapaszkodva állapíthattuk meg. A több mint 40 hektárnyi területen fekvő park 95 százaléka egyébként ma is erdő, a parkban a tematikus játszóterek mellett többféle izgalmat kínáló kalandpark és futópálya is található.

A Csaba Park egyik játszótere

Fotó: MAKETUSZ

Miután felülről szemügyre vettük a várost, hűséges járműveinkkel – melyekkel addigra szoros barátságot kötöttünk – sorra jártuk annak fontosabb attrakcióit, melyek mindegyike kerékpárosbarát helyszín. A 600 fős rendezvények megtartására is alkalmas Csabai Rendezvénypajtában télen 600 négyzetméteres jégpálya, nyáron görkorcsolyapálya, számos egyéb sportolási lehetőség, a büfében hűsítő italok és streetfood ételek várják a látogatókat.

Mindannyiunkat lebilincselt a festőművész születésének 150. évfordulóján, 1994-ben megnyitott, 21 eredeti Munkácsy festményt őrző Munkácsy Emlékház megújult, interaktív kiállítása, az i-re a pontot a a festőóriás kedvenc süteményeinek, illetve azok fagylaltba álmodott változatainak megkóstolása tette fel a ház cukrászdájában.

A Munkácsy Emlékház udvarán kerékpárkölcsönző és kerékpáros pihenőpont is van

Fotó: MAKETUSZ

A helyszínen 2023 óta kerékpárkölcsönző és kerékpáros pihenőpont is üzemel, ahol elemózsiánk elfogyasztása mellett természetesen szervizelésre is van lehetőség.

Pálinka és gin, haluska és kolbász

A belváros nevezetességeinek megtekintése után érkeztünk a város szélén lévő Árpád Pálinkatanyára, ahol Nagy Árpád főzőmester háromféle (klasszikus-borókabogyós, málnás, és paprikacsipszes) gin toniccal várta a megfáradt csapatot. A modern pálinkafőzdében ugyanis nem csak a klasszikus pálinkák készülnek, jelenleg éppen gyömbérpárlatot készítenek, a ginnel pedig idén tavasszal léptek a piacra. A párlatok és az alapanyagok ízlelgetése, szagolgatása közben az is kiderült, hogy a paprikás ginhez a paprikán kívül 18-féle fűszert használnak, a málnás változatba kizárólag fertődi gurulós málna és többféle citrus kerül.

Az Árpád Pálinkatanyán éppen gyömbérpárlatot készítenek

Fotó: turizmus.com

A kóstoló után jó hangulatban és felszabadultan gurultunk át a nap utolsó állomását jelentő Frankó tanya és Haluskaházba. Mielőtt belecsaptunk a tradicionális tót ételeket felsorakoztató vacsorába, körbejártuk a 20. század elején épült, a korabeli tanyasi életet megidéző tanya illatozó fűszerkertjét, zöldellő veteményesét és megcsodáltuk simogatáshoz szokott állatait – köztük Ferikét, a minesotai disznót, Matyikát, a szeretetre éhes szamarat, a baromfik csapatát erősítő Arankát és Anasztáziát.

„A tanya körül öt hektáron gazdálkodunk, amit a falusi vendégasztalon felszolgálunk, azt mind magunk állítjuk elő" – mesélte az egyik szelíd tyúkot babusgatva Bartolák Mária tulajdonos, majd betessékelt minket a régi parasztházba. 25 kilométerrel a hátunk mögött és a lábunkban meglehetősen éhesen ültünk asztalhoz, ahol már illatozott a csabai vastagkolbász és a frissen sütött péksütemény.

A csabai kolbászt csak sóval, fokhagymával, köménnyel és paprikával fűszerezik

Fotó: turizmus.com

„A csabai kolbászt csak sóval, fokhagymával, köménnyel és paprikával fűszerezik" – mesélte a jóízűen falatozó társaságnak Knyihár Mihály kolbászkészítő, aki első csabai kolbászkészítőként kapta meg a szakma Oscar-díjának tartott Hungarikum védjegyet termékeire. A szakember felvilágosított minket a csabai és a gyulai kolbász, valamint a kolbász és a szalámi közötti különbségről – előbbinél a fűszerezésen, utóbbinál a darálás finomságában rejlik a titok. A második fogásként felszolgált disznótoros közben pedig azt is megtudtuk, mi az egykoron kolduló cigányasszonyoknak adott cigányka receptje.

A Frankó tanya és Haluskaház szintén kerékpárosbarát szolgáltató

Mi más lehetett volna a harmadik fogás, mint a brindzás haluska, a tanyabemutatás középpontjába ugyanis a szlovák nemzeti étel készítést állították. A finomságot Máriáék a konyhában éppúgy maguk készítik, mint a haluska tésztájából sodort, mákkal megszórt, szilvalekváros derelyét, amivel a későbe nyúló, fenséges lakomát zártuk, mielőtt a csillagos ég alatt visszatekertünk szállásunkra.

Az ország egyik legszebb kerékpárútján

A következő napot a 2023-ban az Év Kerékpárosbarát szolgáltatójának választott Arcanum Hotel megismerésével indítottuk. A Békéscsaba kertvárosában található, 25 szobás, négycsillagos hotel a Wenckheim-kerékpárút szomszédságában található. Kerékpárosbarát szolgáltatásaikat folyamatosan fejlesztik: a már említett, vendégeiknek ingyenesen biztosított 30 kerékpár mellett a saját bringával érkezők számára zárható tárolóhely áll rendelkezésre, kérésre túracsomagot készítenek a korán kelőknek, segítséget nyújtanak a szervizelésben.

„Szállodánk kedvelt esküvő- és rendezvényhelyszín, 100-120 fős, sátorral kiegészítve 170-180 fős események lebonyolítását vállaljuk" – mondta Juhász Ildikó marketingmenedzser.

Ezt követően várt ránk kirándulásunk legemlékezetesebb élménye, a Weickheim kerékpárút felfedezése. Utunk hol az Élővíz-csatorna mentén, a fejünk fölé boruló fák hűvösében, hol messzire nyúló, tágas mezők, hol sűrű alföldi erdőségek között vezetett, egészen a Pósteleki Szabadidőparkban található Széchenyi-Wenckheim kastélyromig. Békés vármegye legfiatalabb, legromosabb, és egyben legromantikusabb kastélyának felkeresését a varázslatos helyszín és a szépséges bicikliút miatt sem érdemes kihagyni!

Nem zárhattuk volna stílusosabb helyszínen a kirándulást, mint a Békéscsaba és Gyula között, a 44-es főút mentén lévő Veszely Csárdában, mely a hagyományokhoz ragaszkodó, de modern vendéglátással várja vendégeit.

750 kerékpárosbarát szolgáltató országszerte

A Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség két éve kezdte el a kerékpárosbarát hálózat kiépítését, összefogva azokat a szolgáltatókat (vendéglátóegységeket, szálláshelyeket, attrakciókat), melyek extra szolgáltatásokkal készülnek a biciklisek fogadására – tudtuk meg a túra során Tombor Katalintól, a MAKETUSZ operatív vezetőjéről.

Az ingyenese Kerékpárosbarát applikációt a felhasználók visszajelzései alapján folyamatosan fejlesztik

Fotó: MAKETUSZ

A szövetség Országos Kerékpáros Szolgáltatói Hálózatának jelenleg 750 tagja van, ezek a vízvételi helyekkel, szerviz- és e-bike töltési pontokkal, bringás pihenőkkel együtt megtalálhatók a Kerékpárosbarát applikációban. Az app ingyenesen letölthető és összesen közel 250, kezdőknek és haladóknak szóló túraútvonalat ajánl. Fejlesztésén felhasználói visszajelzések és a saját tapasztalataink alapján folyamatosan dolgoznak.