Így kezdett digitális nomád életet a hévízi turisztikai szakember

Forrás: turizmus.com

2022. január 18. 18:19

Az „új év – új kihívások" jegyében H. Horváth Orsolya hévízi turisztikai főtanácsadói megbízását hátrahagyva, életformát váltott. Férjével január elején lakóautóba szálltak és útra keltek, hogy digitális nomádként éljenek, dolgozzanak és kalandozzanak Európában. Interjú az éles váltásról.

Miért váltja fel bárki is az iroda kényelmét és az otthon biztonságát egy szűkös lakóautóra?

Egyszavas válasz erre nem létezik, viszont egy idő után arra lettünk figyelmesek, hogy életünk minden történése ebbe az irányba terel minket.

Először is ráeszméltünk, hogy a munkánk kapcsán a partnereink többségével alig találkozunk személyesen, a munkafolyamatok szinte teljes egészében online zajlanak. Azzal, hogy a turizmus területén is erősen megfogyatkoztak a személyes jelenlétet kívánó szakmai események és hatékonynak bizonyultak az online találkozók, már ez sem kötött helyhez többé. Abban biztosak voltunk, hogy útközben dolgozni is szeretnénk, ezért elkezdtük mérlegelni, hogy milyen projekteket tudunk menedzselni gyakorlatilag bárhonnan, ahol van térerő és 4G.A másik ok, hogy már korábban belekóstolva a hosszabb távú lakóautózásba, úgy éreztünk, minket az ég is lakóautózásra teremtett. A turizmusnak egy olyan új világát fedeztük így fel, ami a lehető legközelebb visz a természethez, a helyi kultúrához, ugyanakkor folyamatosan túlélésre treníroz, kihívások elé állít, fenntartható, kis ökológiai lábnyomot hagy (összevetve a repülős utakkal) és a szabadság legnagyobb élményét nyújtja. Egyrészről lelassít, engedi átélni az utat, másrészről folyamatos éberségre kényszerít.

Szeretnénk ezzel az éles váltással új lendületet venni, inspirálódni és továbbfejlődni, kihozva magunkból a maximumot.

Úton, valahol Európában (az autó csak a szelfi miatt látszik jobbkormányosnak)

Fotó: H. Horváth Orsolya

Milyen lakóautó alkalmas munkahelynek és lakásnak egyaránt?

Nekünk a legfontosabb szempont az energiaellátás volt, amit napelemekkel és egy komolyabb inverterrel oldottunk meg, így a laptopok soha nem merülhetnek le. Emellett 100 literes ivóvíztartályunk van a fürdőszoba és konyha ellátásához, gáz- és dízelfűtésünk, és természetesen kényelmes hálótér. Ezzel a felszereltséggel napokig teljesen önellátóak tudunk lenni, semmilyen infrastruktúrához nem vagyunk kötve. Az összes többi paraméter már csak ízlés és pénztárca kérdése. Mi egy 25 éves Fiat Mobilvetta lakóautóval vágtunk neki a kalandnak és eddig szépen működik benne minden. Természetesen szerszámosláda és egy tehetséges ezermester azért kell a küldetéshez.

Hogyan készül fel egy turisztikai szakember az egyéves útra?

Talán a más területről induló utazókkal szemben megvan az az előnyünk, hogy biztosak vagyunk benne, bármilyen útközben felmerülő problémát meg fogunk tudni oldani, akár utazással, akár a mindennapi élettel kapcsolatosak. Éppen ezért az útiterv nagyon laza, szinte csak az irány adott – télen délre, nyáron északra. Útközben megszervezzük, amit majd szükséges, ebben rutinunk van. Emellett viszont nagy hangsúlyt fektettünk az egészségügyi, utazási és járműre vonatkozó biztosításokra, ami – mint kiderült – egyéves időtartamra nem annyira egyszerű, mintha csak egy hétre mennénk.

Otthonuk a következő évben egy 25 éves Fiat Mobilvetta lakóautó lesz

Fotó: H. Horváth Orsolya

És nyilvánvalóan kezelni kell azt a kihívást és stresszfaktort is, hogy a járványhelyzet miatt akár egyik napról a másikra változhatnak az országok beutazási szabályai...

Az egyik legnagyobb bizonytalansági tényezőnek valóban a határátlépések tűnnek, abban azonban biztosak voltunk, hogy ez sem állíthat meg minket. Folyamatosan nyomon követve a Konzuli Szolgálat tájékoztatását, az látszott, hogy oltási igazolással maximum plusz teszteléseket kérhetnek tőlünk, ez a kötelezettség azonban lazul, ha tranzitutasként – országmérettől függően 6-36 óra alatt – áthaladunk az egyes országokon.

Minden aktuális szabály ismeretében, az uniós Green Pass igazolvánnyal január elején nekivágtunk az útnak. Jelenleg Franciaországban vagyunk és eddig egyik határon sem kértek semmilyen Covid-igazolást, fennakadás nélkül halad a forgalom a közúti határátkelőkön Szlovéniában, Olaszországban és Franciaországban egyaránt. A tapasztalat mindebből az, hogy bátran útra lehet kelni, ha 6 hónapnál nem régebbi „EU-konform" oltásaink vannak. Országon belül szükségünk is lesz szinte folyamatosan az oltási igazolásra (mobilapplikációban vagy nyomtatva) ha bármilyen zárt térbe, például múzeumba, étterembe, benzinkútra be szeretnénk lépni.

A Turizmus.com nyomon követi H. Horváth Orsolyáék digitális nomádként tett utazását, a turisztikai szakember időről időre jelentkezik majd weboldalunkon írásaival, amelyekben beszámol az útközben szerzett szakmai tapasztalatairól, benyomásairól, és megosztja a külföldön látott jó gyakorlatokat hazai hasznosításra.